Bramy garażowe i wszystko, co trzeba wiedzieć na ich temat

Budując własny dom zawsze, niezależnie od tego, czy posiadamy samochód, czy też nawet nie mamy go w planach, decydujemy się na zaimplementowanie do niego osobnego pomieszczenia, docelowo mającego za zadanie przechowywać właśnie ten pojazd, a mogącego pełnić wiele innych funkcji (między innymi chowając warsztat mechaniczny czy też składzik przedmiotów, po które nie sięgamy na co dzień) – garażu. Już na etapie planowania budynku powinniśmy się zastanowić, w jaki sposób wspomniany garaż osłonimy. Bramy garażowe występują współcześnie w wielu różnych odmianach i tylko od nas zależy to, na który z nich się zdecydujemy. W tym artykule opiszemy kilka z tych najpopularniejszych, a jednocześnie opowiemy o aspektach istotnych właśnie przy zakupie bramy.

Podstawowe rodzaje bram garażowych

Osoba mówiąca, że zamierza kupić bramę garażową tak naprawdę nie mówi nic – istnieje bowiem tyle rodzajów tychże bram, że jest to zbyt ogólne powiedzenie. Choć bram, na które możemy postawić jest współcześnie bardzo dużo, na tle innych wyróżniają się cztery:

  1. Brama segmentowa (boczna / górna) – tego typu bramy składają się z kilku segmentów, każdy z których połączony jest zawiasami i uszczelniony uszczelkami. Segmenty poruszają się na specjalnych rolkach po prowadnicach zamontowanych czy to do sufitu (brama górna) czy do ściany (boczna). Segmentowe górne stanowią obecnie najczęstszy wybór świeżo upieczonych właścicieli domów – w zależności od wybranych opcji (a może ich być sporo), potrafi kosztować mniej lub więcej. Bramy segmentowe boczne są znacznie rzadziej występujące, wybierane przede wszystkim przez właścicieli niskich garaży. W związku z ich mniejszą popularnością, są też droższe.
  2. Brama uchylna – jedna z częściej wybieranych opcji, wybudowana w sposób bardzo prosty, zawierająca jedynie jeden element. Skrzydło unosi się na prowadnicach, najpierw zachodząc na podjazd, a potem chowając się na suficie garażu. Brama tego typu wymaga odpowiedniej ilości miejsca na podjeździe (dość dużej, nota bene), a jej problemem może być niezbyt dobra szczelność. Sama w sobie jest jednak łatwa do zamontowania, solidna i zazwyczaj wygląda świetnie. Sprawdza się też w akcji, a kosztuje – dosłownie – grosze.
  3. Brama rolowana – jeżeli chodzi o bramy garażowe, ten ich rodzaj jest jednym ze zdecydowanie najwygodniejszych. Sam w sobie pozwala na „zwijanie” bramy w rulon (jak w przypadku rolet okiennych), dzięki czemu nie wymaga ona zbyt wiele miejsca. Sama w sobie jest bardzo szczelna i skutecznie chroni garaż przed stratami ciepła. Obsługuje się ją bardzo wygodnie, jednak wymaga miejsca na suficie, na którym to umieszczana jest kaseta, do której się zwija (kaseta może zmniejszyć wysokość wjazdu).
  4. Brama rozwierana – najbardziej klasyczny model bramy, obecnie coraz rzadziej implementowany, jednak wciąż bardzo dostępny. Składa się z jednego lub dwóch skrzydeł, otwieranych dokładnie tak, jak drzwi. Umocowane są na znajdujących się na bocznych ościeżach zawiasach, a rozwierają się do zewnątrz, z uwagi na co wymagają posiadania podjazdu o odpowiedniej długości. Bramy tego typu można ocieplić w dowolny sposób – tak długo, jak tylko są w stanie się zamknąć.

Termoizolacyjność i automatyka w bramach garażowych

Termoizolacyjność jest elementem bardzo istotnym zwłaszcza dla osób, które posiadają ogrzewane garaże, albo też takie, które bezpośrednio przylegają do przestrzeni użytkowej, a pochodzący z nich chłód jest w stanie przejść chociażby do kuchni. To, jak bardzo ciepłochronna jest dana brama zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób została ocieplona, ale też jaka jest szczelność pomiędzy poszczególnymi jej elementami (ale też ościeżnicą). Dużo do powiedzenia ma tutaj też właściwy montaż. O termoizolacyjności bramy świadczy parametr przenikania ciepła U.

Równie duży wpływ na codzienne użytkowanie bram do garażu ma sposób, w jaki są one kontrolowane. Współcześnie standardem jest wyposażanie bram w automatyczne sterowanie. Bramy garażowe z tego typu systemem można otwierać za pośrednictwem pilota, bez potrzeby wysiadania z samochodu – podobnie odbywa się ich zamykanie. Z uwagi na zmienne warunki atmosferyczne w Polsce, z pewnością doceniamy tę właśnie funkcjonalność. Co więcej, wyposażoną w niego bramę ciężej jest podważyć, co z kolei bezpośrednio przyczynia się do bezpieczeństwa całego budynku. Napęd automatyczny musi zostać odpowiednio dobrany do konkretnej bramy, a przede wszystkim do jej ciężaru i konstrukcji.

Podsumowanie

Brama garażowa jest bardzo ważnym elementem każdego większego i mniejszego domu. Nie tylko zapewnia ona bezpieczeństwo przechowywanym za nią przedmiotom (zazwyczaj samochodowi), ale też może mieć wpływ na termoizolacyjność budynku, jak również wygodę użytkowania tegoż właśnie pojazdu. Właśnie dlatego przyłóżmy się do wyboru tej odpowiedniej, zawsze zwracając przy nim uwagę na nasze indywidualne potrzeby, oczekiwania i wymagania, ale i na budżet, jakim dysponujemy. Musimy zdawać sobie sprawę, że nowsze i wygodniejsze rozwiązania będą od nas wymagały większej inwestycji pieniężnej.